اخبار عسل و زنبور عسل, تشخیص عسل طبیعی

انواع روشهای تولید عسل

انواع روشهای تولید عسل

انواع روشهای تولید عسل شامل چهار نوع مختلف است که عبارتند از:

  • عسل ارگانیک
  • عسل طبیعی
  • عسل تغذیه ای
  • عسل تقلبی یا ساختگی

عسل ارگانیک:

عسل ارگانیک به عسلی گفته می شود که به طور مستقیم و به طور کامل توسط زنبور تولید می شود و انسان هیچ دخالتی در تولید آن ندارد. عسل وحشی که در صخره ها و در میان درختان در جنگلها تولید می شود از نوع عسل های ارگانیک به حساب می آید.

عسل ارگانیک از نظر شهد و عسل دارای ساکارز پایین و دارای دیاستاز بالا هستند همچنین HMF هیدروکسی متیل فرفورال در این عسل ها منفی است و همچنین باقیمانده داروهای شیمیایی در این عسل ها وجود ندارد.

ممکن است برخی زنبورداران اقدام به تولید عسل ارگانیک نمایند که دراین صورت باید هیچ نوع سم و آنتی بیوتیک برای مبارزه با بیماری ها استفاده نشود و همچنین باید از ظروف پلاستیکی در تهیه و تولید عسل استفاده نشود و همچنین باید محل زنبورستان جایی باشد که به هیچ وجه سمپاشی آفات نباتی صورت نگیرد.

عسل های ارگانیک بسیار کمیاب و نایاب هستند و به علت اینکه به مقدار بسیار ناچیز و توسط طبیعت تولید می شوند معمولا به بازار وارد نمی شوند. عسل های وحشی عالی ترین نوع  از عسل های ارگانیک هستند که بسیار نایابند و معمولا در بازار دیده نمی شوند. (انواع روشهای تولید عسل)

عسل ارگانیک وحشی

عسل ارگانیک وحشی

عسل طبیعی:

عسل طبیعی به عسل هایی گفته می شود که توسط زنبور عسل و با همکاری انسان تولید می شوند. تولید کنندگان عسل های طبیعی به زنبورها در فصول سرد سال که گل و گیاه وجود ندارد و غذایی برای خوردن زنبور نیست، شکر می دهند که این شکر صرف زنده ماندن زنبور می شود و صرف تولید عسل نمی شود.

این مطلبم میتونه مفید باشه !  عسل در اهرام مصر

عسل طبیعی دارای ساکارز و دیاستاز و HMF در حد استاندارد هستند. در واقع عسل طبیعی عسلی است که توسط زنبورهای پرورشی درون کندوهای چوبی یا سبدی تولید می شود. (انواع روشهای تولید عسل)

عسل تغذیه ای:

عسل تغذیه ای نوعی از عسل است که توسط زنبور تولید می شود ولی زنبور دار با خوراندن شکر به زنبور ، عسل تولید می کند. این نوع عسل توسط زنبور تولید می شود ولی شکر توسط انسان به زنبور داده می شود و زنبور با خوردن شکر و فعل و انفعالات شیمایی مختصری که در بدن زنبورانجام می دهد آب و شکر خورده شده  را وارد شان می کند. عسل های تغذیه ای به علت تغذیه زنبور با شکر، مقدار ساکارز بالایی دارند.

عسل تغذیه ای ممکن است در شان (با موم) باشد ولی با این حال درصد ساکارز بالایی داشته باشد که نشان می دهد این عسل مرغوب نیست.  اگر چه عسل تغذیه ای عسلی عالی نیست ولی از آنجا که وارد بدن زنبور شده و فعل و انفعالات دیاستازی روی آن انجام شده؛ تا حدودی خاصیت های  عسل را دارد. عسل تغذیه ای قیمتی پایین دارد و در بازار فراوان است.(انواع روشهای تولید عسل)

عسل تقلبی یا ساختگی:

عسل تقلبی یا عسل ساختگی چیزی شبیه به عسل است ولی اصلا عسل نیست بلکه شربت غلیظ شده است که به رنگ قرمز درآمده و به اسم عسل به فروش می رود. عسل تقلبی یا ساختگی کاملا توسط انسان ساخته می شود و زنبور عسل دخالتی در تولید این ماده که شبیه عسل است ندارد.

این مطلبم میتونه مفید باشه !  تولید عسل در خانه

این ماده به وسیله حرارت دادن به شربت غلیظ شکر و با اضافه کردن اسیدها و رنگ های مخصوص تولید می شود و از نظر سفتی و قیافه و شیرینی شبیه عسل است ولی در آزمایشگاه به راحتی تقلبی بودن آن ثابت میشود.(انواع روشهای تولید عسل)

عسل تقلبی

عسل های تقلبی درصد ساکارز بسیار بالایی دارد و دیاستاز ندارد و عطر عسل را هم ندارد. این «شبه عسل» سفت (جامد) نمی شوند و اگر هم سفت بشود شکرک می زند و هنگام خوردن آن، دانه های درشت شکر بین دندانها قرار می گیرد و کاملا صدای شکر می دهد.

عسل تقلبی برای سلامتی انسان بسیار زیان آور است. این «شبه عسل» ها قیمتی بسیار پایین دارند.(انواع روشهای تولید عسل)

فیلم روش تولید عسل تقلبی!

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “انواع روشهای تولید عسل

  1. کاوه احسانی گفت:

    من عسل طبیعی میخوام بخرم چطور ازشما خرید کنم

    1. digiasal گفت:

      پس از انتخاب محصول به راحتی می توانید محصول را به صورت آنلاین خریداری کنید. در قسمت راهنمایی خرید هم توضیحات کافی و فیلم قرار داده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *