تشخیص عسل طبیعی, زندگی و پرورش زنبور عسل, زیبایی ها, شناخت عسل

عسل کوهی (یا عسل وحشی) چیست؟

عسل کوهی

عسل کوهی (یا عسل وحشی) چیست؟

عسل کوهی ، عسل وحشی، عسل کوهستان اینها اصطلاح ها ونام هایی است که برای عسل ارگانیک که بدون دخالت بشر تولید می شود به کار می رود. برخی به عسلی که کاملا طبیعی باشد و انسان هیچ دخالتی در تولید آن نداشته باشد، عسل وحشی می گویند و برخی عسل کوهی می گویند و برخی هم نام عسل کوهستان به آن می دهند.

عسل کوهی به عسل هایی گفته می شود می شود که زنبور آنرا داخل کندوهای دست ساز انسان تولید نکرده است و عسل به همراه موم آن بر روی تنه درختان یا شکاف سنگها و صخره ها تولید شده است.

تفاوت عسل کوهی با عسل کندو

  • ازنظر زنبور تولیدکننده عسل:

زنبورهایی که این نوع عسل را تولید می کنند به زنبور وحشی ریز معروف هستند و بسته به منطقه جغرافیایی نژادهای مختلف و ظاهر متفاوتی دارند. به عنوان مثال برخی زنبورهای وحشی در ایران بسیار کوچکتر از زنبور عسل معمولی هستند و در برخی مناطق آفریقایی اندازه زنبورهای عسل به چند برابر یک زنبور عسل می رسد.

یک تفاوت میان زنبورهای عسل وحشی یا زنبورهای عسل کوهی و زنبورهای معمولی این است که این زنبورها به طور طبیعی با شرایط جوی و کمبود غذا و بیماری ها مقابله می کنند و نیاز به مراقبت انسان ندارند و در واقع انسان دسترسی به این زنبورها ندارد تا از آنها نگهداری کند یا آنها را پرورش بدهد و تنها دخالت انسان این است که به طور اتفاقی این عسل های کوهی یا وحشی را پیدا می کند و برداشت می کند.

انسان برای پیدا کردن عسل های وحشی کوهی یا جنگلی خطرات زیادی را به جان می پذیرد که می توانید فیلم آن را در لینک زیر ببینید.

شکار عسل وحشی

  • از نظر موم :

موم در عسل وحشی به صورت خودبافت و کاملا توسط زنبور تولید می شود در حالی که در عسل های طبیعی و عسل های ارگانیک و عسل های تغذیه ای موم توسط زنبور تولید نمی شود بلکه توسط زنبور دار در اختیار زنبور گذاشته می شود.

این مطلبم میتونه مفید باشه !  ساخت پماد درمان سوختگی بسیار موثر با عسل و روغن زیتون

(البته این به معنی شیمایی بودن موم نیست بلکه بدین معناست که موم طبیعی آماده در اختیار زنبور گذاشته می شود و زنبور برای تولید موم زمان و انرژی و غذای بسیار زیادی را مصرف نمی کند)

در عسل وحشی موم توسط خود زنبور تولید می شود و بسیار لطیف و نرم است و البته این موم هم محلول در آب نیست و در دهان آب نمی شود و از این نظر تفاوت با موم های دیگر ندارد.

حجره های عسل در عسل کوهی وحشی در ایران معمولا کوچکتر از حجره های عسل در کندوهاست زیرا که جثه زنبورهای وحشی در ایران کوچکتر از زنبورهای معمولی است.

  • از نظر کیفیت:

عسل وحشی کیفیت بسیار بالایی دارد که قابل قیاس با عسل های دیگر نیست و حتی با عسل های طبیعی و ارگانیک نیز متفاوت است. عسل هایی که در شکاف کوه ها تولید می شود از این جهت با عسل های دیگر تفاوت دارد!

یکی از تفاوت های عسل کوهی با عسل های دیگر در طمع و مزه ویژه آن است. در واقع طعم و مزه چیزی است که هیچ آزمایشگاهی قادر به آزمایش آن نیست و هیچ زبانی هم قادر به توصیف آن نیست. درست شبیه این است که به فردی که هرگز سیب ندیده و نخورده است بخواهید مزه و عطر سیب را توضیح بدهید!

با این توضیحات روشن می شود که عسل کوهی یا عسل وحشی یعنی عسلی که زنبورهای وحشی به طور خودجوش و بدون دخالت و خواست انسان تولید می کنند بسیار کمیاب و نایاب هستند و باید ادعای افراد مدعی در مورد داشتن این عسل را به سختی پذیرفت.

تفاوت عسل کوهی با عسل مرغوب طبیعی از نظر آزمایشگاه

از نظر فاکتورهای آزمایشگاهی تفاوت چندانی میان این دو عسل وجود ندارد. فاکتورهایی که در آزمایشگاه در مورد عسل آزمایش می شوند عبارتند از :

  • میزان ساکارز
  • میزان آب
  • میزان دیاستاز
  • میزان HMF
  • میزان اسیدیته

اگر عسل کوهی و عسل طبیعی کندو را از نظر فاکتورهای بالا با هم مقایسه کنیم می بینیم تفاوتی بین این دو عسل وجود ندارد  آزمایشگاه تنها می تواند روشن کند که عسل مورد آزمایش تا چه اندازه طبیعی است و چقدر حرارت دیده است و چقدر کهنگی دارد و آیا توسط زنبور عسل تولید شده است یا توسط انسان و با مواد شیمایی ساخته شده است.

این مطلبم میتونه مفید باشه !  عسل اصل چیست؟ آیا همه عسل ها تقلبی هستند؟

آیا عسل کوهی، عسل ارگانیک است؟

بله عسل کوهی عسل ارگانیک و عالی ترین عسل ارگانیک محسوب می شود . در واقع هر عسل کوهی، ارگانیک محسوب می شود ولی هر عسل ارگانیک، کوهی محسوب نمی شود. امروزه توسط انسان عسل های ارگانیک تولید می شود که بسیار مرغوب هستند ولی با این حال این عسل های ارگانیک نیز کوهی محسوب نمی شوند.

انواع عسل از نظر نحوه تولید:

عسل های کوهی یا عسل های وحشی: این عسل ها در شکاف صخره ها و کوه ها و بالای درختان و حتی در زیر زمین تولید می شود. انسان در تولید این عسل ها هیچ دخالتی ندارد و انسان فقط این عسل ها را برداشت می کند.

عسل های ارگانیک: این عسل ها توسط زنبور تولید می شود و زنبوردارد در تولید این عسل از داروهای ضد آفت استفاده نمی کند. ظروف بسته بندی این عسل نیز شیشه ای است و از ظروف پلاستیکی استفاده نمی شود. همچنین این عسل در روستاها و شهرهای پاکیزه تولید می شود و آلودگی هوا به عسل سرایت نمی کند.

عسل های طبیعی: در این نوع عسل، زنبور عسل، عسل را از شهد گلها و گیاهان منطقه تولید می کند. ساکارز این عسل کمتر از ۵ درصداست و عسل مرغوب به حساب می آید. زنبور دار در تولید این عسل از داروهای کنترل آفات به طرز استاندارد استفاده می کند.

عسل های تغذیه ای. در این نوع عسل، زنبور با خوردن شربت شکر، عسل را تولید می کند. این عسل ساکارز بالاتر از استاندارد دارد. در این نوع عسل، عسل توسط زنبورتولید می شود ولی به علت تغذیه با شکر خواص گلها و گیاهان در این نوع عسل کمتر دیده می شود و ازطرفی به علت اینکه شربت شکر وارد معده زنبور عسل شده است، مقداری از خواص عسل در این نوع عسل وجود دارد.

این مطلبم میتونه مفید باشه !  عسل اصل و 7 حقیقت در باره آن

عسل های مصنوعی این عسل ها در کارخانه و با ترکیب شکر و مواد مختلف و با حرارت دادن آن تولید می شود. در تولید این عسل زنبور عسل هیچ دخالتی ندارد. این ماده به علت شکر و مواد افزودنی و ترکیبات شیمیایی،  برای سلامتی انسان بسیار خطرناک است.

قیمت و خرید عسل کوهی از دیجی عسل

فروشگاه دیجی عسل ادعای داشتن این عسل را ندارد. دیجی عسل تولید کنند عسل طبیعی و مرغوب در شهرستان دماوند است و نه تنها خود، این عسل را ندارد بلکه با فروشگاه مطمئنی که این عسل را داشته باشد نیز آشنایی ندارد.

قیمت آن چقدره؟!

امروزه برخی ادعای داشتن عسل کوهی وحشی را دارند و قیمت های نجومی برای آن تعیین می کنند که گاهی تا ۳ میلیون تومان برای هر کیلو است.

در اینجا چند نکته وجود دارد و آن اینکه برخی افراد سودجو عسل های معمولی را به عنوان عسل وحشی و عسل کوهی به فروش می رسانند و نکته دوم این است که اگر عسل، واقعا کوهی و وحشی باشد باید بدانیم این عسل هرگز به مقدار انبوه تولید نمی شود و اگر فردی ادعا کند که مقدار زیادی از این عسل دارد نباید حرف او را بپذیرید.

و نکته آخر در مورد قیمت این است که اگر چه مقدار تولید این عسل بسیار محدود است و هرگز به مقداری نیست که به مقدار انبوه بسته بندی شود اما این نیز دلیلی بر سودجویی برخی فروشندگان نمی تواند باشد.

 خرید عسل کوهی در تهران

همانگونه که گفته شد تولید عسل کوهی بسیار محدود است و معمولا به میزانی نیست که قابل بسته بندی و تولید به مقدار زیاد باشد و قابلیت عرضه در شهرها را داشته باشد بدین لحاظ ادعای کسانی که مدعی فروش عسل کوهی در تهران و دیگر شهرهای بزرگ هستند را باید به سختی پذیرفت.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “عسل کوهی (یا عسل وحشی) چیست؟

  1. سعید گفت:

    سلام واحترام
    عسل صدردصد طبیعی در‌لابلای سنگهادرکوه میتونیدنفربفرستیدببینه وخودش برداشت کند،فصل بهار و پاییز.،۵الی ۶کندو هرسال در روستاهایی دورافتاده
    ممنون

    1. digiasal گفت:

      خواهش می کنم دوست عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *