زندگی و پرورش زنبور عسل, عسل درمانی

نیش زنبور ؛ هم درد هم درمان!(زنبوردرمانی)

نیش زنبور

نبور درمانی ؛ هم درد هم درمان!

عده ای که زنبور آنها را نیش زده است می پرسند که برای درمان آن چه کار باید انجام بدهند. و عده ای دیگر هم سوالشان این است که آیا نیش زنبور خاصیت درمانی دارد و برای چه بیماری هایی می توان از آن استفاده کرد. دانشمندان تخمین می زنند که در جهان بیش از ۲۰ هزار گونه زنبور وجود دارد.

این زنبور ها سه گونه کلی هستند:

  • – زنبورهای دارای نیش خطرناک و کشنده
  • – زنبورهای دارای نیش معمولی و غیر کشنده
  • – زنبورهای بدون نیش

از زنبورهای خطرناک و کشنده می توان به زنبور سرخ یا زنبور غول آسای آسیایی با نام علمی  Vespa mandariniaیا Asian giant hornet اشاره کرد. این زنبورها بسیار بزرگ هستند و ۴ برابر یک زنبور عسل معمولی قد و قامت دارند. این زنبورها که خوشبختانه در ایران وجود ندارند دارای نیش و زهری کشنده هستند.

گفته می شود که طول نیش این زنبورها ۲ تا ۸ سانتیمتر است و زهر این زنبور هم به راحتی انسان را می کشد. این زنبور قاتل همه ساله در ژاپن حدود ۴۰ نفر را می کشد. این زنبورها قاتل وحشی زنبورها عسل هستند.

از این زنبورها که بگذریم به زنبور عسل می رسیم:

زنبور عسل از جمله زنبورهایی است که نیش دارد و از آن برای دفع خطر از خود و از کندو استفاده می کند و ابزار دفاعی زنبور عسل است.

کدام زنبورهای عسل نیش می زنند؟

در یک کندو سه نوع زنبور عسل وجود دارد. زنبور ملکه، زنبورهای نر و زنبورهای ماده. از این سه نوع زنبور عسل، فقط زنبورهای ماده یا کارگر نیش می زنند. زنبورهای نر و زنبورهای ملکه همیشه درون کندوهستند و ما آنها را نمی بینیم بنا بر این هر زنبور عسلی که ما می بینیم توانایی نیش زدن دارند و باید از تحریک زنبورهای عسل پرهیز کنیم.

این مطلبم میتونه مفید باشه !  درمان سرفه با عسل

زنبور عسل با نیش زدن می میرد

در زنبور عسل شکل خاص نیش  باعث می شود که زنبور می تواند نیش خود را وارد پوست انسان کند.

ولی دیگر نمی تواند آنرا از پوست خارج کند و به این سبب نیش از بدن او جدا می شود و قسمتی از اندام های انتهایی بدن زنبور هم از بدن او جدا می شود و همین باعث مرگ زنبور می شود.

اگر زنبور نیشش را به طور عمیق وارد پوست انسان نکند و بتواند آن را از پوس خارج کند در این صورت می تواند زنده بماند. زنبورهای زرد می توانند به راحتی نیششان را از پوست خارج کنند و به این خاطر نمی میرند.

زنبور درمانی

امروزه طب مکمل از زنبور برای درمان برخی بیماری ها استفاده می کند. ادعا می شود که نیش زنبور در درمان بیماری ام اس، آرتریت، روماتیسم و برخی بیماری های دیگر تاثیر مثبت دارد ولی هنوز از نظر علمی ثابت نشده است.

زهر زنبور عسل

زهر زنبور ملیتین(melittin) دارد  که فعالیت ضدالتهابی قوی دارد. زهر زنبور مخلوط پیچیده‌ای از پپتیدها و پروتئین‌های متنوع است که برخی از آن‌ها برای سیستم عصبی و سیستم ایمنی بدن اثرات سمی دارند. زهر زنبور یکی از محصولات و فراورده های زنبور عسل است که در داروسازی استفاده دارد و روش هایی برای گرفتن زهر زنبور عسل ابداع شده است.

بازگشت به لیست

1 دیدگاه در “نیش زنبور ؛ هم درد هم درمان!(زنبوردرمانی)

  1. پ.ش گفت:

    سلام، من میخواستم زهر زنبور عسل تهیه کنم. یا چند تا زنبور پیدا کنم که نیش بزنن، از کجا میشه تهیه کرد؟ اگه میتونید راهنمایی کنید لطفا ایمیل بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *