زندگی و پرورش زنبور عسل

کندوی سبدی و جعبه ای ؛ مقایسه از نظر تولید و نگهداری

کندوی سبدی و جعبه ای

در شروع زنبورداری سوالی مطرح می شود: کندوی سبدی و جعبه ای ؛ کدام را انتخاب کنیم؟ برای شروع زنبورداری به جایی برای نگهداری زنبور عسل نیاز داریم که می تواند سبد باشد که در برخی روستا ها مرسوم است و می تواند جعبه چوبی باشد که عده زیادی از زنبورداران از این کندو استفاده می کنند.

مقایسه آنها :

کندوی سبدی یک سوراخ پرواز در ته کندو دارد که این سوراخ پرواز را زنبور در آخر سال با بره موم تنگ می کند که زمستان و سرما زنبورها را آزار ندهد و در بهار این سوراخ را دوباره باز می کند. اما در کندوی جعبه ای مدرن زنبور از جلوی کندو وارد و خارج می شود و با کشویی که وجود دارد می توانیم این سوراخ را کوچک یا بزرگ کنیم و اجازه ندهیم که حشرات بزرگ که قاتل زنبور عسل هستند وارد کندو شوند.

صفحه پرواز

کندوی سبدی و جعبه ای یک فرق دیگر هم دارند و آن این است که در کندوی سبدی صفحه پرواز وجود ندارد و زنبور ناچار است از دور پروازش را تنظیم کند که مستقیم وارد سوراخ کندو شود ولی در کندوی جعبه ای صفحه پرواز وجود دارد که زنبور روی آن می نشیند و به آرامی وارد کندو می شود.

وزن کندوها

از نظر وزن هم این دو باهم فرق دارند. کندوی سبدی از ترکه های درختان بافته می شود و چون سوراخ زیاد دارد این سوراخ ها با کاهگِل اندود می شود و این باعث می شود که وزن کندو زیاد شود و حمل و نقل آن سخت شود و محیط تمیزی هم برای زنبور نیست.

این مطلبم میتونه مفید باشه !  نیش زنبور ؛ هم درد هم درمان!(زنبوردرمانی)

ولی در کندوی جعبه ای همه چیز از چوب تمیز ساخته شده و درب کندو کاملا بسته می شود و درون کندو ۱۰ قاب جا می گیرد و حمل و نقل این کندو هم آسان است و وزن زیادی ندارد.

اطلاع از درون کندو

تفاوت دیگر در این است که در کندوی سبدی چون درب کندو کاملا با گِل بسته می شود هیچ اطلاعی از درون کندو نداریم فقط در پایان سال می توانیم در کندو را باز کنیم و عسل را برداشت کنیم ولی اینکه آیا ملکه ضعیف است؟ آیا باید ملکه عوض شود؟ آیا کندو دارد بچه می دهد؟ آیا کندو بیماری دارد؟

درباره اینها هیچ چیز نمی دانیم اما در کندوی جعبه ای با باز کردن در جعبه ما دقیقا زنبورهایمان را کنترل می کنیم و وضعشان را بررسی می کنیم و اگر لازم باشد دارو می دهیم و یا بچه گیری مصنوعی می کنیم و یا هر اقدام دیگری را که لازم باشد به آسانی انجام می دهیم.

اضافه کردن طبقات

کندوی سبدی و جعبه ای از این نظر هم فرق دارند که بعضی از سال ها مقدار عسل تولیدی کندو زیاد می شود و جمعیت زنبورها هم زیاد می شود و درون سبد جا نمی گیرند. در کندوی جعبه ای به راحتی می توان یک طبقه به طبقات کندو اضافه کرد ولی در کندوی سبدی این کار به راحتی ممکن نیست.

حمل و نقل کندوها

کندوی سبدی و جعبه ای یک وجه اختلاف مهم دارند که در کندوی جعبه ای تعداد زیادی کندو را می توان در یک کامیون گذاشت و جابجا کرد ولی کندوهای سبدی را نمی توان به راحتی روی هم گذاشت و جابجا کرد زیرا احتمال شکستن کندوها وجود دارد.
در کندوهای جعبه ای احتمال جابجا شدن و کج قرار گرفتن شان ها وجود ندارد در صورتی که کندوهای سبدی چون گِرد هستند مشخص نیست که قبل از جابجایی کندو به چه جهتی روی زمین قرار داشته است و احتمال اینکه کندوی سبدی به طور اشتباه به روی زمین قرار بگیرد وجود دارد.

این مطلبم میتونه مفید باشه !  درمان سرطان با محصولات زنبور عسل

مقدار تولید عسل در کندوها

یک تفاوت دیگر این است که مقدار تولید عسل در کندوی جعبه ای تقریبا دو برابر کندوی سبدی است.

دیدن فیلم این مطلب (مقایسه کندوی سنتی و مدرن)

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “کندوی سبدی و جعبه ای ؛ مقایسه از نظر تولید و نگهداری

  1. سحر گفت:

    خیلی زیبا بود دست شما درد نکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *