خواص عسل, عسل درمانی

۱۷ مورد از خواص عسل طبیعی که باید بدانیم

مهمترین خواص عسل طبیعی

خواص عسل طبیعی

عسل هم غذا و هم دارو است و همه به خواص جادویی آن اعتراف می کنند. عسل در همه کتاب های سلامتی جای زیادی را به خود اختصاص داده است. عسل طبیعی در طب سنتی، جایگاه ویژه دارد و عسل را در همه عطاری های معتبر به عنوان یک داروی مهم می توانید مشاهده کنید.

در پزشکی جدید هم عسل موقعیت خوبی دارد. در قرآن کریم به عسل اشاره شده است که شفای دردهای بشر است و در احادیث هم به استفاده از عسل توصیه شده و در ادبیات فارسی هم انگبین یا عسل جزو کلمه هایی است که به فراوانی به کار رفته است.

خواص عسل

خواص عسل بسیار زیاد است و ما در این مقاله فقط به تعدادی از خواص عسل که معروف تر هستند و بسیاری افراد این خواص را تجربه کرده اند اشاره می کنیم. این خواص عسل شامل «خواص عسل در درمان بیماری ها»، «خواص عسل در پیشگیری از بیماری ها» و «خواص عسل در رشد بدن» است که در ادامه به صورت جزئی تر و مشروح تر آنها را توضیح می دهیم.

اما قبل از اینکه خواص عسل را بگوییم بهتر است بدانیم که ۱قاشق عسل، شصت و چهار کالری انرژی دارد. عسل سدیم، کلسترول و چربی ندارد و این خبرخوبی برای بیشتر مردم است که مشکلات چربی خون و کلسترول دارند. عسل طبیعی هشتاد درصد قند دارد (که البته با قندِ قندان که می بینیم فرق دارد!) و هجده درصد آب دارد و دو درصد عسل هم ویتامین و مواد معدنی و اسیدهای آمینه است.

ظاهر عسل

رنگ عسل و طعم عسل و عطر عسل طبیعی، بسیار خاص و استثنایی است و ترکیبات عسل هم از شگفتی های طبیعت است و همین ترکیبات باعث شده که عسل طبیعی فاسد نشود و علاوه بر آن میکروب ها را نابود کند و همین عامل باعث شده که عسل هزاران سال بدون خراب شدن عمر کند و مصریان قدیم که اعتقاد داشتند فرعون آنها پس از مردن، زنده خواهد شد و به این خاطر در مقبره آنها کوزه های عسل قرار می دادند که مرده شان پس از زنده شدن از این عسل استفاده کند و آن عسل تا کنون سالم مانده است. قرن هاست که بشر، عسل را برای مقابله با بیماری های استفاده می کند. در ادامه با مهمترین خواص عسل آشنا می شوید.

مهمترین خواص عسل طبیعی:
۱- عسل، دشمنِ سرطان

شاید شما هم اطلاع داشته باشید که عسل خواص ضد سرطان و ضدتومور دارد. تحقیقات امروز نقش عسل را در جلوگیری از رشد تومور و سرطان ثابت می کند و این اثر به خاطر آنتی اکسیدان ها و فلانوئید موجود در عسل است که باعث کاهش خطر گرفتاری به برخی سرطان هاو اختلالات قلبی و عروقی می شود.

۲- عسل موثرترین ضدمیکروبِ طبیعت

مبارزه با میکروب ها و بیماری های عفونی آرزوی همیشگی بشر بوده است و در این راه همواره داروهای شیمایی قوی و قوی تر ساخته می شود و هر سال می بینیم که داروی های آنتی بیوتیک گذشته، کم اثر یا بی اثر شده اند و باید داروی آنتی بیوتیکی جدیدی را استفاده کنیم.

پنی سیلین، آموکسی سیلین، جنتامایسین، و امروز کوآموکسی کلاو و فردا داروهای دیگر. به همین خاطر است که عده ای از مردم برای مبارزه با میکروب ها به طبیعت روی آورده اند.

طبیعت هدیه های مهمی را برای مقابله با میکروب ها به ما داده است، سیر، زنجبیل، لیموترش، و…و از همه بهتر عسل.
مطالعات پزشکی نشان می دهد عسل می تواند بیش از دویست و پنجاه نوع باکتری را نابود کند و از جمله برای بهبود و درمان عفونت های دستگاه اداری کمک کند. جدیدترین خبر که مربوط به سال ۲۰۱۸ می باشد و در خبرگزاری بی بی سی نیز منتشر شده، این است که دستورالعمل جدید به پزشکان بریتانیا می گوید.

این مطلبم میتونه مفید باشه !  سیر و عسل برای لاغری؛ خواص و طرز تهیه

که برای درمان اغلب موارد سرفه باید در مرحله اول از عسل (نوشیدنی گرم با عسل و لیموترش و زنجبیل) استفاده شود زیرا که آنتی بیوتیک ها در اغلب موارد تاثیری در بهبود سرفه ندارند.

۳- عسل، بهترین دوستِ دستگاه گوارش
• درمان بیماری‌های دستگاه گوارش با عسل

از قدیم و طب باستان، معده را سرمنشاء سلامتی و بیماری انسان دانسته اند. عقل سالم در بدن سالم است و بدن سالم مدیون معده است بنابراین باید از این دستگاه مهم بدن به خوبی مراقبت کنیم. امروزه به علت تغذیه نامناسب، کم تحرکی و استرس زیاد، خیلی ها با بیماری های گوارشی درگیر هستند.

تهوع (دل به هم خوردگی)؛ اسهال، یبوست، زخم معده، ورم معده، ترش کردن معده(رفلاکس معده)، زخم اثنی عشر، و … از شایع ترین بیماری های دستگاه گوارش است. بیماری‌های گوارشی به‌ سه بخش تقسیم می‌شود :

  • بیماری‌های معده
  • بیماری‌های اثنی‌عشر
  • بیماری‌های روده

بشر از عصر باستان تا کنون از عسل برای درمان بیماری‌های دستگاه گوارش استفاده کرده است.

اثر عسل بر بیماری های گوارش

عسل به علت داشتن قند فروکتوز راه معالجه خوبی برای یبوست به شمار می رود. همچنین عسل یک ضدباکتری قوی است و یکی از علت های زخم معده به خاطر میکروب هلیکوباکتر است که عسل طبیعی به خوبی این میکروب را نابود و زخم معده را درمان می کند.

در این مورد توصیه شده است بیماران هر روز صبح ناشتا یک قاشق عسل را در یک لیوان آب ولرم حل کرده میل نمایند (و اگر لیموترش تازه در دسترس باشد آب یک عدد لیموترش به این شربت اضافه شود). پس از نوشیدن این شربت تا یک ساعت باید چیزی خورده نشود.

این رژیم در مدت ۴۰ روز می تواند باعث بهبود کامل زخم و درد معده شود. همچنین عسل به خاطر آنزیم های دیاستاز و آمیلاز، تاثیر مثبت بر هضم غذاها دارد. تحقیقات بالینی نشان داده است عسل طبیعی عامل مهمی برای کاهش اسید معده و جلوگیری از ترش کردن معده است. اثر عسل بر درمان بیماری های «اسهال مزمن» و «حالت تهوع» و همچنین کمک به بهبود هضم نیز ثابت شده است.

۴- عسل و زیبایی پوست و صورت

ماسک های زیبایی که با عسل ساخته می شوند برای همه آشنا هستند. عسل بدون هیچ مشکل برای برطرف کردن آکنه صورت استفاده می شود. همچنین می توان عسل را به عنوان یک کِرِم لایه بردار به کار برد. در لایه برداری پوست، سلول های مرده پوست از روی پوست برداشته می شود.

عسل یک کِرِم لایه بردار حرفه ای است که با داشتن ویتامین ها، مواد معدنی و آمینو اسیدهای مورد نیاز پوست، پوست را تغذیه می کند و همانند یک ماسک زیبای حرفه ای به زیبایی پوست کمک می کند. ماسک عسل و موز در این مورد به خوبی از آزمایش سربلند بیرون آمده است.

۵- عسل دوستِ قلب و عروق؛ عسل و کاهش کلسترول

یکی از رایج ترین بیماری های امروز بشر، بیماری های قلبی و عروقی است که علت اصلی مرگ و میر در ایران و جهان است. عسل از راه های مختلف باعث حفاظت از سیستم قلب و رگ ها می شود. یکی از آن راه ها این است که عسل کلسترول بد خون را (که عامل فشار خون و تنگی رگ هاست) کاهش می دهد.

دومین راه این است که عسل طبیعی باعث بهبود عملکرد مغز به عنوان سلطان فرمانده بدن می شود و از این راه نیز مغز، بر روی قلب و رگ ها و گردش خون مدیریت بهتری خواهد داشت.

۶- کاهش وزن

یکی از خواص عسل کمک به بهبود وضعیت عمومی بدن است. عسل در واقع مانند یک میانجی، همه دستگاه های بدن را با هم دوست و هماهنگ می کند. نقش چربی سوزی عسل امروزه اثبات شده است. عسل نقش مهمی در سوخت و ساز چربی در بدن دارد و از ذخیره بی مورد چربی ها در بدن جلوگیری می کند و از این راه باعث لاغری و کنترل وزن می شود. خوردن عسل در ابتدای صبح می تواند چربی های اضافه را از بین ببرد و سوخت وساز بدن را افزایش دهد . اینجا را کلیک کنید!

این مطلبم میتونه مفید باشه !  خواص عسل برای دهان و دندان

۷- درمان سرفه و سرماخوردگی با عسل

موسسه اطفال آمریکا به عنوان یک درمان طبیعی، عسل را برای درمان سرفه سفارش می کند و سازمان بهداشت جهانی نیز بر همین نکته تاکید دارد. تحقیقات دانشکده پزشکی pen state در سال دوهزار و هفت، بیانگر این نکته است که عسل سبب کم شدن سرفه های شبانه و بهتر شدن خواب کودکان بیمار به عفونت تنفسی میشود و بهتر از داروی dextromethorphan است. عسل به علت خواص ضدمیکروبی قوی، با میکروب های گلودرد مقابله می کند و گلودرد را بهبود می بخشد.

۸- بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه با عسل

تحقیقات نشان می دهد کم خوابی سبب کاهش ملاتونین و از دست دادن عملکرد مغز می شود و حافظه و یادگیری را ضعیف می کند. مصرف یک قاشق عسل در پیش از خواب، آزاد شدن هورمون‌های استرس‌زا را کاهش می‌دهد و تولید و آزاد شدن ملاتونین را به حداکثر می‌رساند، ملاتونین همان هورمونی است که با نام «هورمون یادگیری» شناخته می‌شود. این خاصیت عسل کمک می کند تا مغز و حافظه، سالم تر و قوی تر شود .

۹- درمان حساسیت و آلرژی با عسل

آلرژی و حساسیت های فصلی یکی از مشکلات بیشتر مردم است. عسل می تواند آلرژی و حساسیت های فصلی را به حداقل برساند. راز این خاصیت عسل در این است که زنبور عسل گرده گل ها را با خود به کندو می آورد و وارد عسل می کند و در نتیجه وقتی شما عسل می خورید در واقع بدنتان را در مقابل مواد حساسیت زا واکسینه می کنید و سیستم ایمنی بدنتان را در مقابل این مواد حساسیت زا مقاوم می کنید.

خوردن روزانه یک قاشق عسل در فصل بهار به انسان کمک می کند که از حساسیت ها و آلرژی های فصلی در امان باشد. همچنین عسل یک ضد التهاب قوی است که می تواند برای درمان بیماری آسم موثر باشد.

۱۰- درمان دیابت (مرض قند) با عسل

در باره مهمترین خواص عسل طبیعی این را هم بگوییم که یکی از خواص عسل، جلوگیری از دیابت و بهبود زخم های دیابتی است. عسل ترشح هورمون انسولین را افزایش می دهد و از این راه باعث کم شدن قند خون می شود. همچنین قرار دادن عسل بر روی زخم های دیابت باعث بهبود این زخم ها می شود.

کسانی که به جای شیرینی و قند و شکر مصنوعی، از عسل طبیعی، استفاده می کنند هم از خواص عسل بهره مند می شوند و هم از بیماری دیابت فاصله می گیرند. در واقع با کنار رفتن قند و شکر مصنوعی و استفاده از عسل، تا هفتاد درصد خطر گرفتار شدن به بیماری قند یا همان دیابت کم می شود.

۱۱- تقویت قوای جنسی

به گفته کارشناسان، یکی از علل اصلی طلاق در ایران ناتوانی جنسی است بنابر این روشن است که درمان این مشکل می تواند منجر به بهبود زندگی مشترک و دوام و بقای خانواده شود. از طرف دیگر یکی از علل نازایی، نیز ناتوانی جنسی است و درمان این مشکل نیز می تواند باعث افزایش امید و رضایت از زندگی زوجین شود.

از گذشته های دور، برای درمان ناتوانی های جنسی معجون های مختلفی تجویز و توصیه شده است که نکته جالب اینجاست که در همه این معجون ها، عسل وجود دارد و این از اهمیت عسل در درمان ناتوانی های جنسی حکایت می کند.

شیر، زنجبیل، دانه های مغذی مثل بادام پسته و فندق، خرما و … از موادی هستند که به همراه عسل طبیعی معجون های موثری برای تقویت جنسی می سازند.

این مطلبم میتونه مفید باشه !  چگونه  سرحال و پر انرژی باشیم؟ + فیلم سخنان دکترضیایی

۱۲- ضد اضطراب

یکی از بیماری های بشر امروز یعنی بشر عصر ماشین، اضطراب و دلشوره و استرس است. عسل طبیعی با دارا بودن ویتامین های تقویت کننده سیستم عصبی، در کاهش دلشوره و اضطراب موثر است . برای این منظور می توانید به مقدار دلخواه، عسل را با لیموترش یا پرتقال مخلوط نمایید و این شربت را بنوشید.

۱۳- تقویت مو و رفع شوره سر

مطالعات تجربی نشان می دهد عسل به علت خواص ضدباکتریایی قوی، پوست سر را ضدعفونی و سالم نگه می دارد و پیاز مو را تقویت می کند و شوره سر و ریزش مو را کم می کند. ماساژ مو و پوست سر با عسلی که با آب گرم رقیق شدهبه صورت یک روز در میان و به مدت سه ماه، سبب رفع ریزش موی سر و تقویت پیاز مو و درمان شوره سر می شود. عسل و تقویت موی سر

۱۴- عسل، سوختگی، زخم و تبخال را بهبود می بخشد

عسل یک ضد میکروب قوی است که هم درون بدن و هم بیرون بدن خیلی خوب با میکروب ها مبارزه می کند بر این اساس عسل طبیعی را می توانید برای ضدعفونی زخم ها و سوختگی ها به کار ببرید. عسل تا اوایل قرن بیستم درمان رایج برای مقابله با عفونت بوده است و با ظهور پنی سیلین ، این آنتی بیوتیک جای عسل را گرفت ولی امروزه عسل دوباره محبوبیت خود را به دست آورده است.

عسل، آنتی اکسیدان و ضدقارچ و ضدباکتری است و بر این اساس مالیدن عسل برروی زخم، سوختگی و تبخال باعث التیام و بهبود می شود. مصرف موضعی هر نوع عسل طبیعی حرارت ندیده می تواند ۹۸ درصد از زخم ها را کاملا درمان کند.

۱۵- یک نوشیدنی نیروبخش و پرانرژی

عسل یک نوشیدنی پرانرژی، پرفایده و بدون ضرر است. در هر قاشق عسل شصت و چهار کالری انرژی وجود دارد. قندهای عسل که گلوکز و فروکتوز هستند به سرعت وارد خون می شوند و به سرعت نیرو و انرژی بدن را زیاد می کنند. و به این خاطر برای ورزشکاران استقامتی بسیار خوب است.

۱۶- درمان و رفع بیخوابی

عسل، ترشح انسولین و سروتونین را زیاد می کند و از این راه سبب شادی و خوش خُلقی انسان می شود. اضافه کردن یک قاشق عسل به یک لیوان شیر یا یک لیوان چای بابونه، یک خواب آور خوب است.

عسل و افزایش طول عمر

عسل و افزایش طول عمر

۱۷- نکته پایانی، افزایش طول عمر و سلامتی

در خصوص مهمترین خواص عسل طبیعی باید گفت اگر بپذیریم که عسل این همه خواص دارد و تقریبا بر همه دستگاه های بدن اثر مفید دارد نتیجه آن این است که عسل باعث افزایش طول عمر و سلامتی انسان می شود. اگر روزانه فقط یک قاشق مربا خوری هنگام صبح ناشتا و یا شب موقع خوابیدن، استفاده کنید علاوه بر تمامی فواید شفابخشی که دارد باعث افزایش طول عمر و سلامتی شما میشود. پس این دوست خوب را هرگز فراموش نکنید.

چه کسانی نباید عسل بخورند؟

علم پزشکی امروز به دلایلی دادن عسل را به کودکان کمتر از یک سال ممنوع کرده است. علت این امر بروز حساسیت در کودکان است. بنا بر این لازم است که عسل را پس از این سن یعنی پس از یک سالگی به کودکان خود بدهید و از اثرات چشمگیر عسل در رشد و سلامت و تقویت عمومی کودک تان بهره مند شوید.

نکته:

همه خواص عسل که در بالا به آن اشاره کردیم مربوط به عسل طبیعی است و عسل مصنوعی و ساخته دست بشر هیچ کدام از این خاصیت ها را ندارد!

گشت و گذار در فروشگاه عسل طبیعی نصیری (دیجی عسل)

گشت و گذار در فیلم های نوشیدنی ها و معجون های عسلی

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *