زندگی و پرورش زنبور عسل, شناخت عسل

دیاستاز چیست؟ (آنزیم های عسل طبیعی)

دیاستاز چیست؟

دیاستاز چیست؟ (آنزیم های عسل طبیعی)

در پاسخ به این سوال که دیاستاز چیست؟ باید گفت گیاهان مختلف دارای شهد هستند. زنبور عسل روی همه گلها می نشیند و شهد گل ها را می مکد و به طور موقت در عسلدان خود ذخیره می کند. زنبور عسل در هر پرواز حدود چهل میلی گرم شهد را به کندو می آورد یعنی برای جمع آوری یک قاشق شهد باید هزار بار پرواز انجام بدهد.

دیاستاز چیست؟

غلیظ شدن شهد

زنبور عسل وقتی شهد را به کندو می آورد در طول راه، مقداری از آب شهد را جذب می کند و از طریق کلیه هایش این آب را دفع می کند با این کار، شهد، کمی غلیظ می شود. زنبور عسل هنگام حمل شهد به کندو عسل، یک کار دیگر هم روی شهد انجام می دهد و آن کار این است که از جدار عسلدان زنبور عسل، آنزیم هایی بسیار ارزشمند و دارویی به شهد اضافه می کند.

دیاستاز/ آمیلاز/ اینورتاز آنزیم مفید عسل

آنزیم هایی که زنبور به عسل اضافه می کند چند نوع هستند که مهمترین آنها آنزیم دیاستاز  diastase enzyme  است. (آنزیم اینورتاز invertase enzyme و آنزیم آمیلاز amylase enzyme) با افزوده شدن این آنزیم ها عسل به ماده ای شفا بخش تبدیل می شود.

زنبورهای عسل این شهد را که در واقع عسل نارس است به کندو می آورند. در هر کندوی عسل ده قالب یا «شان» قرار دارد. بر روی هر «شان» خانه های شش ضلعی قرار دارد که زنبور ملکه یعنی ملکه زنبور عسل تخم گذاری می کند و محل تولد زنبورهای عسل و محل ذخیره عسل است.

این مطلبم میتونه مفید باشه !  بچه دادن زنبور عسل ، تولید مثل زنبور

زنبورهای عسل شهد گلها را درون این سلولها یعنی خانه های شش ضلعی کندو قرار می‌دهد و دوباره برای جمع‌آوری به سوی کشتزارها و سرچشمه‌ها برمی‌گردد.

عسل آویشن

هنگام شب فرصت خوبی برای غلیظ کردن و به قوام آوردن عسل است به این ترتیب  زنبورهای عسل در هنگام شب شهدهای ذخیره شده را دوباره از درون خانه های شش ضلعی «شان» می‌مکند و دوباره به سلول‌ها یعنی خانه های شش ضلعی برمی‌گردانند. در هر نوبت مکیدن و برگرداندن، مقداری دیاستاز به شهد اضافه می کنند و مقداری از آب شهد را به کمک جداره‌های عسلدان جذب می‌کنند و به این ترتیب هم شهد را غلیظ و سفت می کنند و هم به عسل آنزیم دیاستاز اضافه می کنند.

دیاستاز عسل نشان دهند عالی بودن عسل

وجود این آنزیم نشان دهنده عالی بودن عسل است و نشان می دهد که عسل مورد نظر ما واقعا توسط زنبور تولید شده است. دیاستاز با همه خوبی هایی که دارد باعث رسوب شدن و سفت شدن عسل می شود و به این خاطر برخی از زنبورداران با حرارت دادن عسل این آنزیم فوق العاده عالی را از بین می برند تا عسلشان شکرک نزند با این کار عسل زنده و بسیار عالی تبدیل به عسل مرده و بی خاصیت می شود.

بازگشت به لیست

20 دیدگاه در “دیاستاز چیست؟ (آنزیم های عسل طبیعی)

  1. رضا گفت:

    خیلی جالب بوداستفاده کردم . با تشکر

  2. سعیده گفت:

    خیلی جالب بود چقدر خوبه که شما عسل رو حرارت نمیدین ممنون به خاطر احساس مسولیتتون چون واقعا مردم احتیاج دارن به عسل طبیعی و پر خاصیت

    1. digiasal گفت:

      ممنون از لطف شما

  3. صمدی از گیلان گفت:

    مطلبتون خیلی خوب بود خدارو شکر که دیاستاز رو نمیتونن تقلبی بسازن

    1. digiasal گفت:

      دیاستاز عسل نمایانگر زنده بودن عسل است و قابل دستکاری نیست. دیاستاز با حرارت از بین می رود

  4. ترکاشوند گفت:

    مطالبی که توی سایت قرار میدین عالیه خیلی اطلاعاتمون رو زیاد میکنه خسته نباشید

    1. digiasal گفت:

      نظر لطف شماست

  5. طاهره گفت:

    جالب و مفید بود ممنون

    1. digiasal گفت:

      ممنون. از شما دوست خوب

  6. مریم بیگدلی گفت:

    چقدرمتن عالی وروان

    1. digiasal گفت:

      ممنون از توجه شما

  7. ناشناس گفت:

    درود
    جالب بود من هم در کتابی که به نام ( عسل نوشدارو ) نوشتم ان به این نکته ی مهم اشاره کرده ام
    محمدآقا کریم زاده ۰۹۱۲۶۸۷۶۵۳۹
    سپاس

    1. digiasal گفت:

      درود و ممنون ازتوجه شما

  8. انصاری.امیر رضا گفت:

    سلام دوست عزیز واقعا مطالبتون جالب بود چند تا زنبور تو کوه داریم هیچ کس حتی حیات وحش دسترسی بهشون نداره پارسال مقداری عسل بواسطه اعتماد مردمی یه نفر ازمون گرفت چون شکرک زد با عصابنیت برگردوند ما هم پذیرفتیم ایشان معتقد بود عسل اصل شکرک نمیزند اما ماهرچه توضیح دادیم باور نکرد امسال اومده التماس میکنه هرکاری میکنه بواسطه بی احترامی پارسال بش ندادیم حاضر شد کیلویی ۷۰۰قبول نکردیم فقط گفت مقداری برای بیمار میخام که با قیمت پایینتر پذیرفتیم بخاطر بیمار بهش دادیم

    1. digiasal گفت:

      سلام.مطلب جالبی بود. تشکر از شما

    2. digiasal گفت:

      ممنون . مطلب جالبی بود. موفق باشید.

  9. رشید علی پور گفت:

    با تشکر از مطلب مفیدتان ، با تشریح زنبور کمک شایان توجهی به بنده نمودید چون بحثی که در مورد زنبور داشتم بدون عکس از زنبور قابل توصیح نبود .

  10. حبیب احمدی گفت:

    ممنون از اطلاعاتی که به ما دادید

  11. حبیب احمدی گفت:

    سلام
    من اگر چندتا کندو بخواهم از کجا باید تهیه کنم

  12. امیر علی گفت:

    از مطالب جالب استفاده کردم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *