تشخیص عسل طبیعی, شناخت عسل

خرید عسل خام . خواص، تشخیص و قیمت

خرید عسل خام

خرید عسل خام . خواص، تشخیص و قیمت

خیلی از مردم دنبال خرید عسل خام هستند. اما در اول کار باید ببینیم که عسل خام به چه عسلی می‌گویند؟ در مقالات و مطالب سایت دیجی عسل مطالب زیادی در مورد شناسایی عسل و انواع عسل داشته‌ایم . این مطالب که به‌صورت فیلم یا مقاله بوده است شما را کمی با انواع عسل و شناخت عسل آشنا کرده است.

گفتیم که عسل انواع و اقسام مختلف دارد و از نظرهای گوناگون دسته‌بندی می‌شود. یکی از انواع عسل، عسل خام است. اما عسل خام به چه عسلی گفته می‌شود؟

خرید عسل خام

خرید عسل خام

عسل خام چیست؟

عسل خام، عسلی است که حرارت ندیده است و موقع تصفیه کردن عسل کمترین حرارت و تغییر را دیده است. برای اینکه این مسئله روشن شود لازم است مراحل تصفیه عسل را بدانیم.

مراحل تصفیه عسل:

در پایان فصل تولید عسل، هنگامی که شانه‌های عسل پر از عسل می‌شود این شانه‌ها از کندو برداشت می‌شود. باید به وسیله ای عسل این شانه ها از موم جدا شود. این جدا شدن موم از عسل به روش‌های گوناگون صورت می‌گیرد. بعضی‌ها با فشار دادن موم و عسل، عسل را از موم جدا می‌کنند. این فشار دادن موم و عسل در برخی نقاط جهان به وسیله‌ها ابتدایی مانند حصیر و سبد است . بعضی‌ها هم موم و عسل را در دستان خود فشار می‌دهند و موم را از عسل جدا می‌کنند.

اما امروزه، جدا کردن موم از عسل به وسیله دستگاهی به نام استراکتور انجام می‌شود. در این دستگاه، شانه های عسل به سرعت چرخانده می شوند. البته قبل از اینکه شانه های عسل در این دستگاه گذاشته شوند باید با چاقویی مخصوص پولک روی حجره های شش ضلعی برداشته شود. تا عسل بتواند از حجره ها خارج شود. با چرخانده شدن شانه ها، بنا بر خاصیت گریز از مرکز، عسل از حجره‌های شش‌ضلعی خارج می‌شود. این عسل خارج شده به دیواره دستگاه استراکتور می‌چسبد و سپس به سمت پایین سرازیر می‌شود.

این مطلبم میتونه مفید باشه !  آبریزش دهان | درمان با عسل

درنهایت این عسل از شیر پایین دستگاه استراکتور خارج می‌شود و وارد ظرف جمع‌آوری عسل می‌شود. در اینجا یک توری بر روی ظرف قرار می دهند تا ذرات موم و ناخالصی‌های وارد ظرف عسل نشود. ولی با وجود این توری باز هم ذرات موم که اندازه کوچک دارند از توری می‌گذرند  و وارد عسل می‌شود. این ذرات باعث می‌شود که عسل شفاف نباشد و کدر شود.

جدا کردن ذرات موم از عسل

در این مرحله برای اینکه ذرات ریز موم از عسل جدا شود برخی تولیدکنندگان عسل، به عسل کمی حرارت می‌دهند. با این کارذرات موم که از عسل سبک‌تر است به روی ظرف عسل می آید. این موم‌ها به وسیله قاشق از روی ظرف عسل برداشته می‌شود.

برخی تولیدکنندگان هم هستند که عسل خام تولید می کنند و به عسل حرارت نمی‌دهند. در این عسل ذرات موم وجود دارد و این عسل معمولاً کدر است. این ذرات موم باعث می‌شود که عسل خیلی زود رس ببندد و به اصطلاح غلط شکرک بزند. یک علت اینکه تولیدکنندگان عسل به عسل حرارت می‌دهند همین مسئله است.

پس تا به اینجا گفتیم که عسل خام
حرارت ندیده است
اگر عسل خام مایع باشد معمولاً کدر است

عسل خام خیلی زود سفت و جامد می‌شود و به اصطلاح رس می‌بندد

آیا عسل خام حتماً جامد و سفت است؟

آیا عسل خام حتماً باید جامد و سفت باشد ؟ پاسخ این است که خیر. لزوماً عسل خام، جامد و سفت نیست. عسل خام شاید جامد باشد و شاید هم مایع باشد. اگر در اول فصل برداشت باشد عسل خام، مایع است ولی هر چه به فصل سرما نزدیک بشویم عسل خام جامد می‌شود.

این مطلبم میتونه مفید باشه !  عسل بهاره چیست؟

آیا عسل جامد حتماً خام است؟

پاسخ این سؤال هم خیر است. عسل جامد شاید عسل خام باشد و شاید هم خام نباشد. ولی عسل جامد معمولاً کیفیت بالایی دارد و یک راه خرید عسل مطمئن، خریدن عسل رس بسته است.

پس عسل خام ممکن است جامد باشد و شاید هم مایع باشد. و عسل مایع هم ممکن است خام باشد و شایدهم خام نباشد!

مقایسه دو عسل خام

چرا زنبور دار عسل را حرارت می‌دهد؟

دلیل اول. برای اینکه همه ناخالصی‌های عسل و ذرات موم از عسل جدا شود و عسل بسیار شفاف و خوش‌رنگ شود.

دلیل دوم. برای اینکه عسل رس نبندد . مشتری‌ها معمولاً عسل رس بسته وسفت شده را دوست ندارند و فکر می‌کنند عسل سفت شده عسل نامرغوب است!

دلیل سوم. برای اینکه عسل تیره رنگ شود. معمولاً مشتری‌ها عسل روشن را دوست ندارند و به اشتباه فکر می‌کنند عسل تیره بهتر است!

حرارت دادن عسل چه ضررهایی دارد؟

حرارت دادن عسل اگر در حد استاندارد باشد کیفیت عسل را چندان پایین نمی‌آورد ولی اگر این حرارت زیاد باشد معمولاً همه خاصیت‌های عسل از بین می‌رود و عسل زنده تبدیل به عسل مرده می‌شود و درون این عسل اسیدی به نام hmf  تولید می‌شود که برای سلامتی زیان‌آور است و بنابراین باید در خرید عسل به این نکته توجه شود.

روش شناسایی عسل خام

متأسفانه روشی برای شناخت عسل خام وجود ندارد و تنها راه ممکن فرستادن عسل به آزمایشگاه است. در آزمایشگاه به وسیله آزمایش های گوناگون از جمله آزمایش HMF مشخص می شود که این عسل حرارت دیده است یا خیر. اما:

این مطلبم میتونه مفید باشه !  تشخیص عسل طبیعی با کبریت

اگر دو شیشه عسل داشته باشیم که یکی جامد(یعنی رس بسته) و دیگر مایع باشد؛ احتمال اینکه عسل جامد، خام باشد بیشتر است!

اگر دو شیشه عسل مایع داشته باشیم که یکی روشن و دیگر تیره رنگ باشد؛ احتمال اینکه عسل روشن، خام باشد بیشتر است!

اگر دو شیشه عسل داشته باشیم که هر دو از نظر رنگ و عطر و طعم شبیه به هم باشند؛ ولی یکی کدر و دیگری شفاف باشد، احتمال اینکه عسل کدر، خام باشد بیشتر است!

البته برخی مواقع، حرارت زیاد باعث تغییر بو و طعم عسل شده و مشخص است که این عسل، خام نیست!

خرید عسل خام در فروشگاه دیجی عسل

خوشبختانه عسل‌های فروشگاه دیجی عسل همگی در شرایط استاندارد تولیدشده‌اند. از میان عسل‌های فروشگاه دیجی عسل، عسل آویشن اعلاء ویژه کاملاً خام و حرارت ندیده است. و از میان عسل‌های دیگر فروشگاه، عسل آویشن اعلا و عسل کنار یا سدر تقریباً عسل خام محسوب می‌شوند.

در پایان این توصیه را از ما داشته باشید که اگر قصد شما از خرید عسل درمان بیماری‌ها است، سعی کنید عسل خام خریداری و استفاده کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *