تشخیص عسل طبیعی, شناخت عسل

حالت های عسل طبیعی

از حالت های عسل طبیعی چه می دانیم؟ می دانیم که همه مواد در طبیعت به سه حالت یافت می شوند که این سه حالت عبارتند از: جامد، مایع، گاز ما هر سه حالت مواد را در طبیعت دیده ایم و با این سه حالت کاملا آشنا هستیم. حالت جامد مثل چوب و سنگ. حالت مایع مثل آب و شیر. حالت گاز مثل بخار آب، دود.

اما عسل طبیعی چه حالت هایی می تواند داشته باشد؟

 

 

عسل طبیعی معمولا به صورت مایع است ولی گاهی اوقات عسل طبیعی به شکل نیمه جامد و جامد هم در می آید.

 

 

پس حالت های عسل طبیعی عبارتند از: «مایع»، «نیمه جامد» و «جامد»

عسل در حالت مایع:

اغلب عسل هایی که می بینیم به شکل مایع است و ما با این شکل عسل کاملا آشنا هستیم. در این حالت، عسل شل و روان و آبکی است و اگر شیشه عسل را برگردانیم عسل از ظرف بیرون می ریزد و اگر یک قاشق از عسل برداریم، عسل به اصطلاح کش می آید و همانند نخ کشیده می شود و در فصول سرد سال این کش آمدن عسل خیلی بیشتر از فصل تابستان خواهد بود. عسل مایع ممکن است کدر و یا شفاف باشد.

 

عسل در حالت نیمه جامد:

دومین حالتی که عسل ممکن است دیده شود حالت نیمه جامد است. در این حالت، عسل، کدر است و حالتی بین جامد و مایع دارد یعنی نه کاملا مایع است و نه کاملا جامد. در این حالت، اگر شیشه عسل را واژگون کنیم، عسل، خیلی آرام از شیشه خارج می شود.

این مطلبم میتونه مفید باشه !  از کجا بفهمیم عسل طبیعی است؟!

همچنین اگر یک قاشق از عسل را برداریم دیگر کش نمی آید و نخ عسل تشکیل نمی شود. در حالت نیمه جامد اگر یک قاشق از عسل را از ظرف برداریم جای یک قاشق عسل خالی می ماند ولی پس از چند لحظه دوباره این جای خالی پر می شود.

عسل در حالت جامد:

سومین حالتی که عسل ممکن است دیده شود حالت جامد یا سفت است. در این  حالت، عسل کاملا سفت و کدر است. اگر شیشه عسل را واژگون کنیم عسل آن نمی ریزد و اگر بخواهیم که با قاشق مقداری از عسل را از ظرف برداریم می بینیم که کاملا سفت است و باید با تلاش این کار را انجام بدهیم و اگر یک قاشق از این عسل برداریم جای عسلی که برداشته ایم خالی می ماند و پر نمی شود.

با این توضیحات در باره حالت های عسل طبیعی روشن می شود که عسلی که کمی یا کاملا سفت شده جزو حالت طبیعی عسل است. یعنی همان طور که آب، به سه شکل مایع و جامد و گاز دیده می شود و در همه حالت ها هم آب است؛ عسل طبیعی هم به سه شکل مایع، نیمه جامد و جامد می تواند باشد و هر سه شکل آن هم عسل است و طبیعی است.

عسل رُس شده چه حالتی از عسل است؟

به عسلی که نیمه جامد و یا جامد شده اصطلاحا عسل رس شده یا شکرک زده می گویند. البته اسم صحیح این حالت رُس بستن است و بهتر است از این کلمه استفاده کنیم زیرا شکرک زدن حالتی است که در عسل تقلبی و مربا دیده می شود ولی رس شدن فقط در عسل طبیعی به وجود می آید.

این مطلبم میتونه مفید باشه !  درمان جوش زیرپوستی با طب سنتی

اما باید بدانید که شکرک زدن با رُس شدن تفاوت بسیار زیادی دارد که خیلی ها از این تفاوت آگاه نیستند. در واقع عسل طبیعی رُس می شود ولی عسل تقلبی و یا مربا شکرک می زند. برای اینکه فرق شکرک زدن را با رُس شدن بدانید مطلب زیر را بخوانید:

تفاوت شکرک زدن با رُس بستن عسل

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *